Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Formele teksten zijn funest voor je omzet

Formele teksten zijn funest voor je omzet“Je schrijft leuk, maar op onze site moeten formele teksten, want dat hoort zo.” Een kennis kreeg dit pas geleden te horen. Medeoprichters van haar organisatie vonden dat ze leuk schrijft, maar vinden dat die persoonlijke stijl niet thuishoort op een website van een dienstverlener. “Die teksten moeten officiëler. Anders staat het onprofessioneel.”

ALARMBEL!!!

Dit is een ENORM misverstand. Een regelrechte valkuil.

Geloof mij: formele teksten zijn funest voor je omzet.

Op school heb je geleerd om netjes te schrijven. Hele zinnen. Dus niet zoals de vorige zin 😉 Want daar staat geen onderwerp of persoonsvorm in. En ook niet zoals hierboven, waar een alinea van 1 zin staat. En al helemáál niet met smileys midden in een tekst.

Ook leerde je dat je in teksten mensen niet rechtstreeks aanspreekt en dat je vreemden, die ouder zijn dan jij, altijd met ‘u’ benadert. Je wacht af tot de ander aangeeft dat tutoyeren is toegestaan.

Prima. Voor boeken, kranten en tijdschriften.

Maar… NIET prima voor websites van zakelijke dienstverleners.

Waarom niet?

Omdat je zo je bezoeker niet helpt te kiezen. Mensen bezoeken jouw site om te zien of jij hun probleem echt begrijpt, en of jij de best passende oplossing biedt. En als dat zo is, volgt op dit punt een belangrijk moment: de lezer bepaalt of hij een klik met jou als persoon voelt.

Op een website is geen sprake van een dialoog; de lezer mist dus veel informatie. Non-verbale communicatie ontbreekt volledig. Hoe kan je lezer dan inschatten of jij bij hem of haar past? De volgende elementen spelen daarbij een belangrijke rol:

  1. jouw persoonlijke schrijfstijl. Hoe spreek jij je klanten aan in het dagelijks leven? Schrijf ook zo op je website. Dat heeft niet alleen te maken met u/jij, maar met veel meer elementen. Júist op een website móet je je persoonlijkheid laten zien. Anders help je je bezoeker niet. Lees mijn blog ‘De juiste tone of voice bepalen’.
  2. autoriteit claimen. Ook daarover schreef ik een blog: ‘Waarom je je op de borst móet kloppen’. Ook dit heeft alles te maken met de ongeduldige lezer helpen te beslissen. En dus niets met arrogantie. Bovendien: jij wil je toch onderscheiden? En jij wil toch alleen klanten aantrekken die bij jou passen? Alleen deze 2 zaken zouden al genoeg moeten zijn om formele teksten de deur uit te wippen. Maar er is nog een 3e ding en dat is echt superbelangrijk.
  3. het reptielbrein van je lezer triggeren met emoties. Je dénkt dat je bewust beslist, maar dat is niet zo. Den ganschen menschheid beslist op basis van zijn reptielbrein. Dat is het oerbrein dat wordt getriggerd door dingen als schaarste en emotie – om te overleven. Ja, ook jouw brein werkt zo.

 

Dus.

Nu weet je waarom formele, ambtelijke teksten op z’n zachtst gezegd niet handig zijn op een website. En zeg nou zelf: word jij warm van abstracte, onbegrijpelijke, zielloze teksten die net zo goed van de website van je concurrent kunnen komen? Klik jij dan op de koopknop?

Nee? Nou, ik ook niet.

‘noug said. 

Kortom: formele teksten zijn funest voor je omzet.

Wil je hulp om je persoonlijkheid van je website te laten spatten?

Neem dan contact op; dan bespreken we de mogelijkheden. Ik kan bijvoorbeeld teksten voor je schrijven of je helpen je persoonlijke schrijfstijl te ontwikkelen.


  • Mariella schreef:

    Goed blog Hieke. Waardevolle tips en info voor iedereen die betere blogs wil schrijven. Leest makkelijk weg. Jouw blogs ga ik zeker aanraden aan een paar van mijn klanten die voor zichzelf willen beginnen.

  • Hieke schreef:

    Hoi Mariella,

    Bedankt voor je complimenten. Excuses voor mijn late reactie – hij was in de WordPress-prullenmand beland en dat zag ik pas net. Leuk dat je jouw klanten naar mij doorverwijst! Wijs ze dan vooral ook op de gratis tips die ze kunnen downloaden en het gratis gesprek 😉

  • Let op!

    Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
    Ik snap het
    >