Samen met Joost, een oude vriend, zit ik te lunchen in een café in het…
Deze week wil ik het met je hebben over waarom lange teksten op je website soms júist moeten.
Vorige keer ging het over de vraag hoe lang een blog mag zijn. Daarin gaf ik al aan dat blogs best lang mogen zijn en dat korte teksten echt niet altijd moeten. Sterker nog, korte teksten zijn soms funest.
Echt?
Echt.
Zoals ik al aangaf in het vorige blog, hangt de lengte van je tekst af van meerdere factoren, zoals de plaats en het doel van de tekst.
Hieronder geef ik enkele voorbeelden van teksten mét richtlijn voor de lengte. En natuurlijk ook waarom, zodat je het beter begrijpt en onthoudt. (Ja, er schuilt stiekem nog altijd een leraar in mij sinds ik de opleiding Docent Muziek heb gedaan, in een grijs verleden 😉 )
Dus… bewaar deze pagina goed, het is een beknopte handleiding voor de opbouw van je site én de lengte van je teksten.
Vreemden kennis laten maken met je. Vreemden scannen je homepage en willen snel aan de hand van verschillende elementen kunnen bepalen of jouw dienst de oplossing is van hun probleem.
Omdat je verschillende elementen hebt om dat doel te bereiken en omdat die in één oogopslag te scannen moeten zijn, is kort hier het devies.
→ Maak dus enkele blokken met korte teksten. Check mijn homepage maar eens, om te zien hoe je dat doet. ‘Chunks op je website – wat is het nut ervan?’
Zoals gezegd: vreemden moeten supersnel kunnen beoordelen of ze goed zitten op jouw site. Verschillende elementen vechten om ruimte die in één oogopslag gescand moet kunnen worden.
Je wil je dienst verkopen. Je potentiële klant moet hier voelen dat jouw dienst zijn probleem oplost.
Lang. En hoe duurder je dienst, hoe langer de tekst. Heb je dus meerdere diensten, bijv. een gratis weggever, een basis- en een VIP-dienst, dan verschillen de bijbehorende verkooppagina’s dus in lengte.
Iemand die een dure dienst overweegt, beslist niet met zijn ratio maar met zijn reptielbrein. Met zijn gevoel. Je moet een situatie schetsen die de lezer herkent als zijn probleem, de hel. Daarna beschrijf je de hemel. Je hebt ruimte nodig om je lezer te overtuigen aan de hand van klantverhalen, een stuk over jezelf (waarom ben jij nou de juiste persoon om het probleem op te lossen?) enzovoorts.
En natuurlijk heeft je lezer twijfels. Die moet je dus ook nog adresseren. Dat kost gewoon ruimte.
Hoe duurder je dienst, hoe meer twijfels. En dus hoe langer je tekst wordt.
En vergeet niet je garantie, je bonussen enzovoort.
Korte teksten zijn hier funest, omdat de lezer geen tijd gehad heeft om te voelen hoe erg zijn probleem is en dat dat echt moet worden opgelost. Ook voelt hij zich niet gehoord, als je zijn twijfels niet bespreekt en zijn vragen niet beantwoordt.
Minstens 300 woorden, maar liever langer.
Tonen dat jij de juiste persoon bent om de problemen van je klant op te lossen. Deze tekst gaat liefst niet over jou, maar toch ook weer wel. Dat klinkt een beetje vaag, maar wie mijn pakket webteksten koopt, ontdekt hoe het zit.
Onthoud: het is in elk geval géén cv!
Niet te kort en niet te lang. Denk aan ongeveer 500 woorden.
Je hoeft niet je hele levensloop te noteren – liever niet! – maar vertelt jouw verhaal, gedacht vanuit je klant. Dat hoeft geen biografie van 700 pagina’s te worden, dan is je mogelijke klant al lang uit je digitale winkel weggevlucht.
Potentiële klanten overtuigen van jouw expertise en goede dienstverlening.
Niet te lang! Richtlijn: ca. 250 woorden max.
Het is geen salestekst, maar een citaat van een andere klant, die vertelt waarover hij twijfelde, waarom hij met je in zee ging en wat het hem opleverde. Dat kan (en moet) kort en krachtig, liefst in enkele zinnen waar emotie in zit.
Ook hier is jouw potentiële klant aan het scannen: “Past dit aanbod bij mij?” Daarbij gaat hij geen hele lappen tekst doorwerken; hij zoekt naar herkenning van twijfels bij je vorige klanten.
Als het goed is, heb je meerdere testimonials en krijg je zo vanzelf al wat meer tekst. Maak dan niet je testimonials per stuk heel lang, daarmee help je je scannende potentiële klant niet om te beslissen.
Potentiële klanten contact met je laten opnemen
Kort en krachtig:
Omdat je met veel invulvelden de drempel verhoogt. En voor een vraag heb je toch niet het hele hebben en houden van iemand nodig?
De besproken teksten zijn teksten die iedere dienstverlener op zijn website heeft. Er zijn er nog een paar, maar die hangen af van je dienst.
Hoe dan ook: het lijkt me duidelijk dat lange teksten op je website soms júist nodig zijn, maar dat korte teksten net zo goed hun eigen doel dienen.
Kort is niet meer het devies. Kijk liever naar functie en plaats van je tekst en bepaal dan welke lengte je als richtlijn neemt met bovenstaande handleiding.
Je weet nu hoe lang je teksten ongeveer moeten zijn en waar je aan moet denken. Uiteraard zijn er nog veel meer dingen nodig om goede, verschillende teksten te schrijven. Dat is een vak apart.
Kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Kijk dan op de pagina ‘webteksten’. Dit pakket gaat je zéker helpen om qua teksten je site op orde te hebben en je onderscheidend te maken.
Twijfel je of het is wat jij nodig hebt? Of heb je een vraag over het pakket, zoek je misschien nét iets anders? Aarzel dan niet om contact op te nemen. We bespreken dan samen wat je nodig hebt en of ik je kan helpen.
Wie weet tot gauw!
Hartelijke groet,
Hieke
Leuke blig Hieke, verrassend en herkenbaar. Je triggert me wel hiermee!
Dank je, Anton!