Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Doe dat nou niet!

Een violist die ik nog kende uit een jeugdorkest belde me op. De website van zijn ensemble was hoognodig aan verbetering toe. Hij vertelde dat het ensemble met de site concertzalen, agenten, musici en publiek wilde bedienen.

Ik zei: “Je kunt wel een nieuwe site maken, maar ik hoor aan je dat belangrijk vooronderzoek ontbreekt. Wie is nou precies je fan?”

“…”

Toen de stilte wat lang begon te duren, legde ik het concept van de fan uit. (Wil jij dat ook weten? Lees dan het boek Een zaak van fans.)

Daarna vroeg ik: “Is het niet veel handiger om eerst duidelijk te hebben wat je wil, voordat je een site maakt? Daar kan ik je mee helpen. Een halve dag gaan we daaraan werken en dat kost € 500,- excl. btw. Als je dat verdeelt over je ensemblegenoten, is het per persoon een veel lager bedrag.”

Hij raakte enthousiast. “Ja, dat klinkt eigenlijk wel logisch. Ik bespreek het en kom erop terug!”

1 voor de prijs van 2

Na een paar dagen mailde hij: “We vonden de prijs te hoog. We gaan eerst onze site opknappen.”

Ik was op z’n zachts gezegd verbaasd en riep naar mijn beeldscherm: “Doe dat nou niet!”. Verklaar me voor gek, maar dat deed ik echt. Ik vond dit zó zonde! Die site zou dan voor een paar honderd euro gepimpt worden, wat totaal geen toegevoegde waarde had. Want zoals we al hadden geconstateerd, was helemaal niet duidelijk welk doel die website moest gaan dienen.

Dan moet je dus geheid later je site nog ‘ns aanpakken, mét vooronderzoek en bijpassende opbouw en lay-out.

Dan krijg je dus feitelijk 1 site voor de prijs van 2.

Als jij in de supermarkt iemand enthousiast bij het bord ‘1 banaan voor de prijs van 2’ zijn hele kar ziet volladen, lach je die toch bijna hardop uit? Waarom dan wel met je eigen website zo omspringen? Ik snap dat niet. Raar toch, dat juist een muziekensemble met weinig geld voor die optie kiest?

Mocht jij ook nog twijfelen over de juiste aanpak om je site te moderniseren, lees dan onderstaande tips.

Tip 1. Bedenk wie je fan is

Lees het boek Een zaak van fans en maak de oefeningen. Zo leer je wie jij van dienst bent en welke vraag of welk probleem van die persoon (of dat soort personen) je oplost met jouw werk.

Tipje van de sluier: een fan geeft een andere energie dan een klant of iemand uit je doelgroep of niche. Gewoon, door de gebruikte woorden. Je fan wordt blij van jou (en je dienst) en jij van je fan.

Tip 2. Kijk rond en leer

Check vervolgens elke keer als je een site ziet, wat je ervan vindt. Vraag jezelf bijvoorbeeld af:

  • Wat vind ik van de uitstraling? Vormen, kleuren, vlakverdeling?
  • Is deze site makkelijk te bedienen? Vind ik mijn weg hier snel?
  • Wat wil ik overnemen op mijn nieuwe site en wat niet?

Maak daar een lijstje van: een pakket van eisen. En verzin gerust meer vragen.

Tip 3. Zoek een geschikte webbouwer

Hoe je dat doet? Daarover heb ik al ‘ns geblogd in het artikel Trap hier niet in!.

Het belangrijkste is: investeer in een goede websitebouwer die met je meedenkt, zodat je website minstens een aantal jaren mee kan. Niet alleen qua techniek, maar vooral ook qua idee erachter. (Dus de opzet van je bedrijf.) Die je desnoods op een heel ander spoor durft te zetten, als jij en je onderneming daarmee gediend zijn.

Ideaal zou dan een websitebouwer zijn die ook ondernemers coacht. (Laat ik nou toevallig zo iemand zijn.)

Update mei 2017: ik bouw geen websites meer, maar help je wél met het belangrijke doch onderschatte voorwerk middels websiteadvies. Dan krijg je een ‘boodschappenlijstje’ (een soort actielijst) mee waarmee je naar je webbouwer kan, die jouw marketingplan van de actielijst alleen nog in techniek hoeft te vertalen en in een stijl die bij jou en je bedrijf past. (Want een website maken is eigenlijk de vertaling van jouw achterliggende plan. Dat moet je dan wél eerst hebben!) Ik kan je uiteraard doorverwijzen naar goede, fijne bouwers die je geduldig ter wille zijn.

Hulp nodig?

Denk jij er ook over om je site te vernieuwen? En twijfel je over de stappen? Hopelijk heb ik je met dit blog kunnen overtuigen van het belang van vooronderzoek. Laat je eerst adviseren, pas dan heeft het bouwen van een site zin.

Wil je samen dat vooronderzoek doen? Dat kan! Neem vrijblijvend contact op.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>