De verlegen en vooral bescheiden Lisette staart naar haar computerscherm. Ze was het blog Waarom je je…
Laatst vroeg een fan mij: “Op een site van een organisatie hier in de buurt, zag ik bovenaan knoppen voor Twitter, Facebook, YouTube en Instagram staan. En onder aan de homepage staan allerlei reacties. Zoiets vind ik leuk. Kan dat bij ons ook?”
Ik zei: “Was jij in de jaren ’90 een veelgebruiker van WordArt?”
“…?”
Op deze vragende stilte volgde mijn uitleg: “Dat kan uiteraard, maar ik raad het je niet aan. Wat is de visie hierachter? Waarom zou je feeds van een social medium op je site willen hebben? Je kunt beter de inhoud van je site op social mediakanalen verspreiden, zodat men naar je site komt en daar contact opneemt om bijvoorbeeld lid te worden.
Andersom dus. Ik vind dit soort dingen net zoiets als WordArt van 20 jaar geleden: ‘het kan, dus doen we het’. Ik vind het persoonlijk meestal misplaatst decorum. Of heb ik het bij het verkeerde eind?”
Want ja, misschien zat hier wel een briljante visie achter… Dan wil je je fan natuurlijk niet voor het hoofd stoten, maar juist ondersteunen om die visie toe te passen in haar site.
Ze was overtuigd door m’n wedervragen en zag er vanaf.
Ofwel: gebruik jij dingen op je site ‘omdat het kan’? Dus zeg maar l’art pour l’art? Is dat item een doel i.p.v. een middel om je doel te bereiken?
Hoe kom je erachter of je dingen op je site als ‘moderne WordArt’ hebt gebruikt? Hieronder enkele tips om het zelf te checken.
Een doel van je website kan zijn:
Leg je website onder het spreekwoordelijke vergrootglas. Wat zie je?
Stel jezelf bijv. deze vragen en verzin er gerust nog meer. Wees flink kritisch, kill your darlings!
Een voorbeeld van dat laatste: in veel thema’s kun je balkjes met een kleurtje laten vullen tot X%, waarbij jij dat getal invult. Je ziet ze wel ‘ns bij programmeurs: “Wij beheersen PHP, XML en Java” en dan zie je bij elk item een balkje dat zich vult.
Hoe komt het over als je zo’n balkje NIET tot 100% laat vollopen?
Precies: dan lijkt het of je het niet echt kunt. Je bezoeker neemt jou niet serieus.
En hoe komt het over als je ‘m WEL tot 100% vult?
Inderdaad: als overbodige informatie. De lezer snapt ook wel dat jij jezelf aanprijst als iemand die z’n vak volledig beheerst.
Dus: leuk in gebruik, maar het draagt niet bij aan je doel. Et voilà: moderne WordArt!
Laat ook ‘ns iemand meekijken met je site. Zelf ben je zó thuis in jouw vak, je diensten, wat je wil zeggen… Dan zie je niet meer of dat ook duidelijk overkomt bij mensen die jou nog niet kennen, maar misschien wel je klant willen worden. De welbekende blinde vlek.
Als dat onduidelijk is, gaan die potentiële klanten weg en komen ze niet meer terug. Gemiste kans… Zonde!
Voorkom dat je klanten misloopt doordat je je blinde vlek negeert. Huur iemand in die met je meekijkt en je wijst op alle verbeterpunten.
Je hebt het meest aan iemand die:
En laat ik nou ’toevallig’ zo iemand zijn! 😉
Zie jij het ff allemaal niet meer, omdat je te dicht op je eigen werk zit? Neem contact op, dan bekijken we samen wat je nodig hebt.