Ronald kan niet wachten tot hij morgenmiddag lekker met vakantie gaat. Heeeerlijk – en echt…
Iris, zelfstandig sollicitatiecoach, vroeg me laatst of linken naar een andere partij slim is om te doen. Ze schreef: “Iemand mailde me met de vraag of ik op mijn homepage een link wilde plaatsen naar haar site. In ruil zou ik een grote banner met een link terug krijgen. Ik weet dat linkbuilding goed is voor Google, maar ik twijfel. Moet ik het doen of niet?”
Het antwoord is: dat hangt ervan af.
Om bij Iris te blijven: die had een specifieke aanleiding voor haar vraag, nl. de e-mail die ze had ontvangen. Die leek behoorlijk aantrekkelijk:
Geachte meneer/mevrouw,
Mijn naam is […], ik ben contactpersoon van […]. [Dat] is de zoekmachine voor vacatures. Onze website helpt mensen die werkloos zijn om zo snel mogelijk een passende baan te vinden.
Wij hebben interesse in de kleine tekst-link naar [onze zoekmachine] op de hoofdpagina van uw website. Wij werken samen met veel universiteiten en gemeentelijke websites. [Onze zoekmachine] heeft veel banen die interessant kunnen zijn voor uw gebruikers.
In ruil voor een link kunnen wij u een grote banner op [onze zoekmachine] aanbieden. Er zijn meer dan 500.000 unieke bezoekers per maand op [onze site]. Dat is een goede reclame en [uw bedrijfssite] krijgt nog meer bezoekers.
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Met vriendelijke groet,
[… naam]
[functie]
Iris vroeg zich af of dat interessant is voor haar. Want ja, het is wel haar doelgroep die op die zoekmachine komt en meer exposure die mogelijk tot klanten leidt, is natuurlijk altijd fijn. Wie krijgt er nou 500.000 bezoekers per maand?!
Dit is een typisch verzoek om linkbuilding. Dat is: links naar elkaar plaatsen, zodat Google denkt dat je een betrouwbare bron bent en je hoger in de zoekresultaten zet.
Dat is op zich een prima idee, maar lang niet in alle situaties slim om te doen.
Kortom: als het relevante links zijn. En Google laat zich niet (meer) foppen wat dat betreft!
Als hij expertise uitstraalt en geschreven is voor de bezoeker, is het waarschijnlijk een prima site. Maar ziet de website eruit als een verzameling links of is het een pagina met steeds dezelfde woorden die is gemaakt voor Google and friends, dan moeten al je alarmbellen gaan rinkelen.
Als jij een website hebt die professioneel is opgezet, gaat die als het goed is over het probleem van je klant en jouw oplossing daarvoor. Staan daar ineens – prominent op de homepage – links naar andere partijen, dan staat dat niet bepaald professioneel. Je wil toch je eigen dienstverlening onder de aandacht brengen?
Het doet dus afbreuk aan je uitstraling. Werd je eerst gezien als expert, dan is je uitstraling nu goedkoop geworden. Ben je goed in je vak? Dan heb je zulke linkbuilding helemaal niet nodig.
Kortom: linkbuilding is nog steeds belangrijk voor Google, maar het moeten wel relevante links zijn. Laat je niet verleiden om je ziel (expertuitstraling) te verkopen aan de duivel. Ga voor de lange termijn, niet voor snel gewin ofwel de korte termijn.
En onthoud: je kunt beter niet linken dan naar ‘foute’ sites, want dan krijg je straf van Meneer G (Google).
Wil je meer omzet genereren? Bijvoorbeeld door via Google meer klanten te trekken en die op je website om te zetten in klanten? Daar kan ik je bij helpen. Vraag een gratis gesprek aan om de mogelijkheden te bespreken.