Een klant vroeg me laatst: "Welke domeinnaam moet ik kiezen?" De wedervraag is dan: is je…
Het lijkt wel of iedereen blogt over zijn of haar hobby of vakgebied. Veel mensen doen dat inderdaad, vaak wekelijks. Voor de leuk, maar vooral om gevonden te worden. Door Google, maar liever nog door jou.
Maar voordat ik inga op de vraag ‘hoe moet ik blogonderwerpen verzinnen?’, wil ik je vertellen waarom je überhaupt zou moeten bloggen.
Onder andere om gevonden te worden door je lezer én door Google, zoals ik al schreef. Je genereert immers meer content, en Google zoekt nou eenmaal op tekst. Bovendien kan je artikelen heel goed inzetten voor SEO, want per blog beschrijf je 1 onderwerp. En dát is ideaal voor zoekmachines. En voor je lezers. Het is namelijk meteen duidelijk waar de tekst over gaat. Mits je goed kan schrijven, uiteraard.
Je laat zien dat je expert bent in je vakgebied en dat je weet wat er speelt. Tenminste, als je ingaat op actualiteiten en als je schrijft over nieuwe ontwikkelingen.
Via je blog bouw je een band op met potentiële klanten. Ze leren je kennen door je schrijfstijl en de inhoud van je stukken. Dat wekt vertrouwen en dat kan uiteindelijk leiden tot verkoop: je lezer wil dat ene product of die ene dienst bij jou kopen. De bekende ‘keten’ van know-like-trust.
Bloggen is ook waardevol om andere redenen: je ontdekt wat er speelt bij je doelgroep. Dat is zeer waardevolle inspiratie voor nieuwe blogs én het helpt je om je dienstenpakket of product aan te passen. Zet dus vooral de commentaarvelden in onder aan je blogs en ga in gesprek met je lezers!
Maar ja, blogonderwerpen verzinnen… hoe doe je dat? En wat voor titel kies je dan?
Ik geef je 10 tips, in willekeurige volgorde.
Tip 1: ga de interactie aan met je lezers. Die stellen vaak vragen of geven tips waardoor jij weer inspiratie krijgt voor nieuwe blogs.
En wees niet bang dat je geen inspiratie zult krijgen: als je eenmaal bezig bent, krijg je vanzelf nieuwe ideeën voor een volgend blog. Je zult zien dat een jaar te weinig weken heeft om al jouw ideeën in een wekelijks artikel te verwerken.
Tip 2: als je aan het schrijven bent, is het handig om series of spin-offs meteen ook alvast te schrijven. Je zit op dat moment immers helemaal in het onderwerp. Je kunt blogartikelen klaarzetten voor publicatie in de toekomst, dus vooruit werken is op zeze manier alleen maar handig.
Maar pas op dat je niet verslaafd raakt! 😉
Hoe bedenk jij onderwerpen? Laat het weten in het commentaarveld hieronder!
PS. Deel dit artikel met je netwerk, zodat ook je vrienden en kennissen profiteren van deze gratis tips. Klik op één van de socialmediaknoppen om dit artikel te delen.