Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Waarom je GEEN contentkalender moet willen voor je (online) marketing

In mijn vorige video gaf ik je een hele berg goede redenen om je (online) marketing in te plannen met een contentkalender.

Toch doe ik het zelf niet (meer). In deze video leg je uit waarom.

More...

Transcriptie

Vorige keer zei ik dat je een contentkalender moet maken; ik gaf je daar een heleboel goede redenen voor.

Ik heb het ook gedaan, maar was blij toen ik ‘m weer terzijde schoof. Ik werk nu zonder contentkalender, ik vind het hélemaal niks.

Want:

  • het geeft me stress
  • ik raak uit flow
  • ik verlies momentum

Dit klinkt wat abstract, dus leg ik het je uit.

Het geeft stress: je moet van alles op vaste momenten. Als ik lekker bezig ben met wat ik op dat moment wil, omdat het past bij mijn energie van dat moment, geeft het mij stress als ik ineens zie dat ik over 2 dagen een nieuwsbrief moet maken of een vlog af moet hebben. Mijn energie stokt en ik ga in m’n hoofd, om dingen te bedenken. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik niet zomaar even tijd heb om ’n vlog te maken, tussendoor, op het laatste moment. Dat kan hooguit wanneer ik echt geïnspireerd ben, dan gaat het snel. En dat is nou juist het punt.

Vanuit m’n hoofd komt er waarschijnlijk wel een leuk, goed en leerzaam vlog, blog of whatever, maar dat werkt bij lange na niet zo goed als iets wat uit m’n hart komt, gecreëerd met flow en intuïtie. Het wordt een rationeel iets, wat mensen minder raakt dan iets wat ik uit m’n gevoel heb gemaakt. Zo leert de ervaring. En het duurt langer om het te maken; er zit altijd iets stroefs in.

Je zet dus je energie, flow en intuïtie op slot, door in je hoofd te gaan. Door te bedenken wat je gaat maken i.p.v. door het te laten ontstaan. Marketing wordt een moetje in plaats van een willetje. En dingen werken nou eenmaal beter wanneer je ze vanuit een positieve energie doet.

Ook heb ik gemerkt dat ik momentum verlies door vooruit te werken. Wat ik met de energie van nú maak, kan ik beter ook nú delen. Ik weet nl. niet of het nog klopt in de toekomst met wie ik dan ben.

Neem de blogs op basis van scheurkalendercitaten die ik een tijd geleden maakte. Ik werkte dan máánden vooruit en liet mijn WordPress-site de blogs publiceren op vooraf ingestelde data. Mijn VA plande het voor Facebook, Twitter en LinkedIn in via Hootsuite of ’n vergelijkbaar programma en schreef er begeleidende tekstjes bij.

Het leverde alleen nooit reacties op, laat staan klanten.

Hoe kan dat?

Momentum en energie klopten niet meer.

Omdat ik mezelf snel ontwikkel, klopte de post niet meer met wie ik was op de datum dat ik het schreef, maanden geleden. Als ik een decemberstuk in juni schrijf, is het in december nog wel leuk om te lezen, maar past het niet meer bij wie ik op dat moment ben. De energie erachter klopt niet meer, waardoor ik er geen klanten mee aantrek.

Ook bleek het niet te werken dat m’n VA de tekstjes schreef. Het waren prima teksten, maar niet de mijne. Ik ging ze zelf schrijven en kreeg ineens wél reacties op Facebook en LinkedIn.

Dat werkte en ik realiseerde me dat het om míjn energie gaat, die op dát moment ontstaat. Momentum is bij mij erg belangrijk. Ik verwerk dingen heel snel en 5 minuten zijn in mijn wereld een eeuwigheid. Dus energie en moment samen waren de sleutel.

Een ander ding dat te maken heeft met die persoonlijke ontwikkeling, is dat ik niet altijd meer werk zoals een tijdje geleden. Dus items herhalen werkt dan averechts, omdat oude blogs en vlogs een andere ik en een andere werkwijze en focus promoten. En dus ook ’n andere energie.

Daarnaast is het voor mij belangrijk om regelmatige nieuwe dingen te maken en te verzinnen, zodat m’n creativiteit geprikkeld blijft.

Sinds ik me dit realiseer, maak ik blogs, vlogs en andere posts zonder te plannen. Ik heb ook al maanden geen nieuwsbrief meer gestuurd; ik had gewoon niks te melden.

Ik had dit tweeluik over wel of geen contentkalender kunnen inplannen, maar ik deel ze gewoon meteen. Dan zij het maar zo dat ik zo’n 3 maanden geleden voor het laatst een vlog deelde en ’n nieuwsbrief stuurde en nu 2 achter elkaar.

Dit is hoe het voor mij werkt.

Ik werk dus NIET met ’n contentkalender en dat werkt supergoed. Ik werk vanuit afstemming en flow. Dat heb ik bereikt door zacht werken en m’n intuïtie trainen. Mijn bedrijf loopt geweldig en past helemaal bij mij; beter dan ooit. En die flow zit natuurlijk ook in mijn privéleven.

“MAAAAAAR… Nu spreek je jezelf toch tegen?! In je vorige vlog zei je dat je wél een contentkalender moet hebben. Wat moet ik nou doen dan?”

Zoals ik altijd zeg: "Er is niet 1 waarheid of manier; er is alleen jóuw manier. Probeer die te vinden. Jouw manier op dit moment." Ik heb met en zonder contentplanning gewerkt en ontdekt wat voor mij werkt. Voor één van mijn klanten werkt vooruitplannen en op een vaste datum nieuwsbrieven sturen héél erg goed. Voor mij dus niet meer.

Ik daag je uit om te experimenteren. Om je eigen manier te vinden. Wat werkt, hangt af van jouw persoonlijkheid, je bedrijf en je fans.

Wil je daar hulp bij? Ik help je graag. Neem contact op met [email protected] voor een verkennend gesprek.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>