In januari blogde ik al over hoe je hoog scoort in Google. In dit blog geef ik je…
Een klant vroeg me vorige week: “Hoe lang mag een blog zijn?”
Het antwoord is heel simpel: zo lang als je wil. Maar natuurlijk heb ik daar zoals gewoonlijk wel kanttekeningen bij.
Je kent het wel: van die massieve tekstblokken waar niet doorhéén te komen is. Daardoor was een tijdlang de trend: houd webteksten ultrakort. Niks mis mee natuurlijk, al is het wat kort door de bocht én inmiddels uit de mode.
De ‘beste lengte’ – als die er al is – hangt namelijk af van wat voor tekst het is en waar hij staat. En op wat voor apparaat of apparaten hij getoond wordt. Daarover een volgende keer meer, vandaag gaat het dus over de vraag: “Hoe lang mag een blog zijn?”.
Een blog heeft geen maximale lengte, maar wel een minimum. Namelijk: 300 woorden. Waarom?
Vanwege Google. En je lezer.
Zoals je in mijn artikel met SEO-tips kan lezen, is Google gericht op tekst. Logisch, want plaatjes kan je niet lezen. (Google werkt eraan om dat wél te kunnen, maar tot nu toe is daarvoor ook tekst nodig: beschrijvende woorden die je aan een afbeelding meegeeft.)
Om je website hoger in de Google-zoekresultaten te krijgen, moet je je website vaak aanpassen. Dan komen de zoekrobots vaker langs en weet Google dat die site wat te melden heeft. En aanpassen doe je het beste door regelmatig te bloggen.
Trouwens… Als je vaak wat nieuws te melden hebt, komen gewone mensen daar ook achter. Zij gaan je dan volgen en worden vaak ook je klant.
Google gaat ervan uit dat als jij er als expert toe doet, je minstens 300 woorden moet kunnen schrijven over een relevant onderwerp.
Je ziet ‘m natuurlijk al van kilometers ver aankomen…
Hoe meer tekst, hoe meer er nou eenmaal is om op te zoeken en om op gevonden te worden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de tekst relevant is en samenhangend. Google is dan geen mens, maar de zoekmachine is niet gek. Sterker nog, het ding wordt steeds slimmer en gaat steeds meer ‘lezen’ als een mens.
En over mensen gesproken… Potentiële klanten zijn net mensen 😉
Ook zij willen graag interessante artikelen van je lezen. Verkooppagina’s voor diensten waar een flink prijskaartje aan hangt, vereisen zelfs lange teksten. (Zoals beloofd: daarover een andere keer meer.)
Mits je scanbaar schrijft en een pakkend begin weet neer te pennen, blijven lezers graag aan je digitale lippen hangen. Scannend danwel lezend. Verhalen vertellen – daarmee raak je je lezer. En als je daarvoor een beetje moet scrollen en meer ruimte nodig hebt op je scherm, vinden jouw fans dat prima. Lange teksten zijn niet meer fout, mits boeiend en relevant.
Lees hier wat ‘scanbaar schrijven’ is.
En om het probleem of de vraag van je klant aan te stippen, je lezer mee te slepen in je verhaal en dan ook nog tips te geven, heb je nou eenmaal ruimte nodig.
Blog ze!
Een blog mag dus zo lang zijn als je wilt, rekening houdend met de volgende dingen:
Zie je het nu wel in van blogs, maar vind je het gewoon niet leuk om te schrijven? Of is een tekst typen altijd weer een gevecht met je zelf en een strijd tegen de klok?
Besteed het dan uit. Dan kan jíj weer doen waar jíj energie van krijgt. Wil je weten hoe ik je kan helpen? Meld je dan aan voor de gratis scan; dan verkennen we samen wat je nodig hebt.