Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Voors en tegens van een one page website

“Elk voordeel heb z’n nadeel.” Je kent ‘m wel – de beroemdste uitspraak van dé voetballer van Nederland: Johan Cruyff. En die uitspraak geldt dus ook voor een one page website.

Vooral goed om te weten als je nog een nieuwe site gaat laten bouwen! Maar ook als je erover denkt om je huidige website een modernere, meer hedendaagse look and feel te geven.

Wat is een one page website?

Het woord zegt het al: een website die uit 1 pagina bestaat. De knoppen in je menubalk linken niet naar een andere pagina, maar naar een andere paragraaf op dezelfde pagina.

Kijk voor een voorbeeld van een one page website op » www.boldking.com. En let dan eens op je scrolbar rechts, wanneer je op een menuknop klikt.

Waarom wel een one page website?

Hét grote voordeel van een website die uit 1 lange pagina bestaat, is: hij toont goed op mobiele apparaten. Je swipet de pagina omhoog en dan krijg je vanzelf de hele pagina onder ogen.

Dit past ook helemaal in de trend van tegenwoordig, waarin mensen liever scrollen dan klikken. Lange pagina’s mogen dus weer, waar ze eerder nog taboe waren.

Trouwens… wat is lang? Op een smartphone is een pagina al snel lang, want alle tekst wordt in een smalle kolom gepropt. Diezelfde tekst ziet er op een 21 inch-scherm waarschijnlijk uit als 2 tot 5 regels.

Maar modern en responsive (schaalbaar naar alle schermgrootten) kan ook met andere websites, die uit meerdere pagina’s bestaan. Daar is dus niet per se een one page website voor nodig.

Waarom geen one page website?

Dé reden om een ‘gewone’ website te kiezen, is dat je dan je bezoekersgedrag goed kan meten. Dat kan met een one page website niet, want om te zien waar bezoekers vandaan komen, waar ze naartoe klikken en hoe lang ze een onderwerp lezen – en dus wat ze het interessantst vinden – moet je naar een nieuwe url klikken. Een url is het www-adres in de balk boven in je browser.

Die metingen gebruik je ook om te zien of mensen kunnen vinden wat ze zoeken en of de klikroute logisch is. En of ze naar het doel klikken waar jij ze naartoe wil leiden. Dat kan je dan allemaal niet meten.

Verder is het moeilijk om goed te scoren in Google als je 1 pagina maakt over al je onderwerpen. Het is voor jou, je lezer én Google beter om per pagina 1 onderwerp centraal te stellen. Voor jou dus ook, omdat je dan gedwongen wordt om te focussen en niet alle kanten op te schrijven. Dat is voor veel mensen lastig, maar het móet. Want als je lezer niet begrijpt waar je site over gaat, is hij zo weer weg. En Google trouwens ook. (Zie de leestips verderop.)

Je kan dus je site niet optimaliseren voor je fans (ideale klanten) en Google.

Lees maar eens mijn artikelen ‘Hoog scoren in Google – 5 tips’ en 10 tips om je SEO te verbeteren.

Conclusie

Neem een one page website als:

  • je niet gevonden wil worden in Google
  • je het niet erg vindt dat je site moeilijk meetbaar is
  • je denkt dat alleen one page websites geschikt zijn voor mobiele (en eigenlijk álle) apparaten

Heb jij nog andere redenen om wel of juist geen one page website te kiezen? Laat het weten in het commentaarveld hieronder!

PS. Deel dit artikel met je netwerk, zodat ook je vrienden en kennissen profiteren van deze gratis tips. Klik op één van de socialmediaknoppen om dit artikel te delen.

PPS. Heb je wat gehad aan dit artikel? En wil je vaker nuttige tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief via de zijkolom rechts! Je krijgt dan mijn eBook én elke 2 weken gratis mijn nieuwsbrief met tips en soms een aanbieding alleen voor abonnees. Je kan je altijd weer uitschrijven – ik wil je immers niet spammen.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>