Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Blogonderwerpen verzinnen: 10 tips

Het lijkt wel of iedereen blogt over zijn of haar hobby of vakgebied. Veel mensen doen dat inderdaad, vaak wekelijks. Voor de leuk, maar vooral om gevonden te worden. Door Google, maar liever nog door jou.

Maar voordat ik inga op de vraag ‘hoe moet ik blogonderwerpen verzinnen?’, wil ik je vertellen waarom je überhaupt zou moeten bloggen.

Waarom bloggen?

Reden 1: gevonden worden

Onder andere om gevonden te worden door je lezer én door Google, zoals ik al schreef. Je genereert immers meer content, en Google zoekt nou eenmaal op tekst. Bovendien kan je artikelen heel goed inzetten voor SEO, want per blog beschrijf je 1 onderwerp. En dát is ideaal voor zoekmachines. En voor je lezers. Het is namelijk meteen duidelijk waar de tekst over gaat. Mits je goed kan schrijven, uiteraard.

Reden 2: toon je expertise

Je laat zien dat je expert bent in je vakgebied en dat je weet wat er speelt. Tenminste, als je ingaat op actualiteiten en als je schrijft over nieuwe ontwikkelingen.

Reden 3: know-like-trust & verkoop

Via je blog bouw je een band op met potentiële klanten. Ze leren je kennen door je schrijfstijl en de inhoud van je stukken. Dat wekt vertrouwen en dat kan uiteindelijk leiden tot verkoop: je lezer wil dat ene product of die ene dienst bij jou kopen. De bekende ‘keten’ van know-like-trust.

Reden 4: weet wat er speelt & inspiratie

Bloggen is ook waardevol om andere redenen: je ontdekt wat er speelt bij je doelgroep. Dat is zeer waardevolle inspiratie voor nieuwe blogs én het helpt je om je dienstenpakket of product aan te passen. Zet dus vooral de commentaarvelden in onder aan je blogs en ga in gesprek met je lezers!

Blogonderwerpen verzinnen

Maar ja, blogonderwerpen verzinnen… hoe doe je dat? En wat voor titel kies je dan?

Ik geef je 10 tips, in willekeurige volgorde.

  1. lijstjes doen het altijd goed. Bijvoorbeeld: ‘3 tips om…’ of ‘De 10 beste plugins voor…’
  2. verzin een gekke titel, die de lezer nieuwsgierig maakt. Michel Hoetmer van SalesQuest is hier erg goed in met bijvoorbeeld ‘De grootste overtuigingsblunder’ en ‘Een verkoopgesprek of een partijtje boksen?’
  3. los een mogelijk probleem op
  4. stel een vraag in je kop/titel en beantwoord die in je artikel
  5. geef een tip, of schrijf voer dingen die mensen móeten weten (must know/need to know)
  6. reageer op een ontwikkeling in je vakgebied, geef je visie
  7. how to…‘ werkt ook heel goed. Leg uit hoe je een bepaalde handeling verricht, zoals ik deed over YouTube
  8. maak een serie. Je kunt eerst een lijst geven met bijvoorbeeld 10 tips, die je daarna per stuk gedetailleerd uitwerkt. Denk ook aan een spin-off
  9. ga brainstormen of mindmappen. Binnen no time heb je een lijst met onderwerpen
  10. schrijf een persoonlijk verhaal dat te maken heeft met je vakgebied. Mensen lezen graag persoonlijke verhalen (nice to know)

Tip 1: ga de interactie aan met je lezers. Die stellen vaak vragen of geven tips waardoor jij weer inspiratie krijgt voor nieuwe blogs.

En wees niet bang dat je geen inspiratie zult krijgen: als je eenmaal bezig bent, krijg je vanzelf nieuwe ideeën voor een volgend blog. Je zult zien dat een jaar te weinig weken heeft om al jouw ideeën in een wekelijks artikel te verwerken.

Tip 2: als je aan het schrijven bent, is het handig om series of spin-offs meteen ook alvast te schrijven. Je zit op dat moment immers helemaal in het onderwerp. Je kunt blogartikelen klaarzetten voor publicatie in de toekomst, dus vooruit werken is op zeze manier alleen maar handig.

Maar pas op dat je niet verslaafd raakt! 😉

Hoe bedenk jij onderwerpen? Laat het weten in het commentaarveld hieronder!

PS. Deel dit artikel met je netwerk, zodat ook je vrienden en kennissen profiteren van deze gratis tips. Klik op één van de socialmediaknoppen om dit artikel te delen.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>