Samen met Joost, een oude vriend, zit ik te lunchen in een café in het…
Voor veel klanten bouw ik nieuwe websites. Ze hebben nog niets en beginnen met een eerste website. Maar er zijn ook klanten die een nieuwe, modernere website nodig hebben, die vaak flink op de schop moet qua menustructuur. Voor hen bouw ik een site met andere pagina’s (en dus andere url’s) dan hun huidige website.
Die oude sites hebben al een Google-verleden en dat wil je natuurlijk meenemen naar je nieuwe webstek.
In dit blog lees je hoe je dit aanpakt. Hierbij kan het gaan om andere pagina’s binnen dezelfde domeinnaam (www-adres) of om een heel andere domeinnaam. De principes zijn hetzelfde. Dus ook als je je bedrijfsnaam aanpast en het daarbij horende www-adres, dan zijn deze tips van toepassing.
Hiermee kun je in een speciaal bestand op je website aangeven welke url waarnaartoe moet.
Nadelen:
Je kunt ook redirects of doorverwijzingen maken met een plugin. Je voert de oude url in, typt in waar die heen moet verwijzen en slaat ‘m op. Zo kun je een hele lijst maken.
Voordelen:
Meestal is een termijn van 6 tot 12 maanden ruim voldoende. Google en andere volgers weten tegen die tijd waar hun favoriete informatie zich bevindt en hebben de links, favorieten, bladwijzers enz. aangepast.
Laat al je oude pagina’s verwijzen naar een relevante nieuwe pagina op de nieuwe site. Stuur ze door naar iets over hetzelfde onderwerp. Is zo’n pagina er niet? Stuur je bezoeker dan door naar je homepage.