Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Voor wie

Mijn klanten zijn veelzijdige, creatieve, slimme, sneldenkende en gevoelige 40+’ers. Ze zijn anders dan gemiddeld en lopen daardoor vast. Ze passen niet in de huidige westerse maatschappij met de systemen en hokjes die hierin steeds sterker aanwezig lijken te worden. Ze zien hoe dat anders kan; ze hebben een verbeterbrein, zoals iemand dat eens toepasselijk omschreef.

Deze multipotentials willen weer een samenleving i.p.v. een ik-leving (niet mijn woord helaas), waarin voor iedereen plek is. Ook of juist als je niet gemiddeld bent.

Ze zijn de 40 en vaak zelfs de 50 gepasseerd en hebben dus levenservaring en al (wat) zelfinzicht, en zijn bereid aan zichzelf te werken om verder te komen en meer uit het (werk)leven te halen. 

Ze hebben vragen, verlangens of problemen zoals: 

  • Ik vind sommige dingen uit mijn leven niet meer leuk, maar weet niet hoe ik dat moet veranderen. Ik kan toch niet mijn werk of een relatie (vriendschap/levenspartner/…) van X jaar zomaar beëindigen? Of een hobby waar ik net heel veel tijd en geld in heb gestoken? Dat is toch zonde?
  • Ik moet aan zo veel verwachtingen voldoen… Ik ben het zat.
  • Al die businesscoaches zeggen dat je maar 1 ding kan doen. Dat je moet kiezen. Maar dat wil ik niet.
  • Ik heb vaak onenigheid met m’n leidinggevende of collega’s. Hoe komt dat toch? En wat kan ik hieraan doen?
  • Die race tegen de klok... Geleefd worden... Ik trek het niet meer. Ik wil meer tijd en ik wil doen wat ik leuk vind.

Kortom: het is tijd voor verandering, maar welke? Hoe bouw je je leven om tot iets wat wel – of beter - bij je past?

Waarom veranderen niet (goed) lukt

Veranderen is moeilijk met de vele verwachtingen die de maatschappij ons probeert op te leggen. Bovendien doen mijn klanten er zelf nog eens een schepje bovenop.

Willen ze van die verwachtingspatronen loskomen, dan moeten ze zichzelf onder de loep nemen. En daar wordt het lastig, want je zit letterlijk midden in jezelf en kan niet van een afstandje met frisse blik naar jezelf kijken. Hoofd- en bijzaken onderscheiden lukt alleen als je afstand hebt tot de materie.

Veel mensen gaan in moeilijke situaties veel nadenken. Daar zijn ze ook heel goed in, het zijn extreem slimme mensen bij wie het denkvermogen vaak hun redding is geweest. Maar daarmee kunnen ze zichzelf ook vastzetten; te veel nadenken leidt tot piekeren. In hun hoofd leven is niet altijd het beste, vooral niet als ze voelen dat er iets in je leven niet klopt. Dan is het tijd om te gaan… ja… voelen. Dat kan eng zijn; ze hebben die gevoelens immers niet voor niets decennialang onderdrukt en overstemd met hun slimme denkhoofd.

Logisch dus dat ze vastlopen.

Klant uit Leiden

Die anoniem wil blijven

“Jij gaf me de ruimte om dingen te durven en anders aan te pakken”

Mijn manier van werken had me 'n flinke burn-out opgeleverd, er moest iets grondig veranderen. Ik was wanhopig, ik wist niet meer wat ik met mezelf aan moest. Ik twijfelde of ik met jou in zee moest gaan: je bent ongeveer 20 jaar jonger en we zijn bevriend. Maar ik was ook benieuwd en wilde beter worden.

Ik had niet echt verwachtingen, alleen wèl hoop dat ik op een gezondere manier kon leren werken. Jij was er zeker van dat het kon en dat het jou zou lukken. Doorslaggevend was dat je zei: "Ik ken jouw wereld. Die hoeft je mij niet uit te leggen." En gelukkig kon jij zakelijk en privé goed scheiden.

Bij èlke sessie kwam er iets onverwachts, wat mij enorm aan het denken zette. Zoals die keer dat het besef indaalde dat het niet zozeer gaat om wat je dóet, maar om wat je vóelt. Er waren veel momenten waarop je me terugfloot. Dat was wel nodig. Jij gaf me de ruimte om dingen te durven en anders aan te pakken. Ook is mijn zelfoordeel vrijwel weg.

Ik had eerst veel intern werk te verrichten, voordat ik anders kon gaan werken in mijn werkplaats. Zoals jij ook aangaf als ik te veel wilde doen in plaats van zijn. Zonder jouw begeleiding had ik de informatie uit de modules wel gesnapt met mijn hoofd, maar niet met mijn gevoel en het daardoor niet toegepast. Door jouw coaching wèl. Ik kan nu dingen echt vertalen naar waar ik sta en eruit pakken wat nú belangrijk is. De rest komt later. Wat wil IK en hoe krijg ik dat het beste voor elkaar? Dat is een nieuwe drijfveer die ik niet kende. Wat voor de ander belangrijk is, is nog wel 'n vraagstuk, maar niet het belangrijkste. Daardoor kan ik veranderingen in gang zetten.

Ook begin ik emoties te ontwikkelen die ik niet ken, zoals trots zijn. Ik ervaar veel positieve emoties over mezelf; onbekend terrein voor mij. Dat heeft me veel kleur en emotionele rijkdom gebracht. Ik ga me hierin verder ontwikkelen, dit vind ik leuk en spannend!

Ik raad jou zéker aan als coach. Maar niet aan iedereen; je bent een beetje apart en waarschijnlijk vooral geschikt voor slimme mensen die zo denken als jij. Voor mij belangrijk, omdat ik je niet om de tuin kon leiden. Jij werkt het beste met mensen die wendbaar zijn in hun hoofd. Voor mij was het juist dát wat het bijzonder leuk gemaakt heeft.

Beleven versus hebben

Mijn klanten zijn snelle denkers, milieubewust, geëngageerd, politiek links en doe-het-zelver, waar ook kleding maken of upcyclen en groenten verbouwen onder kunnen vallen. Velen van hen zijn minimalist. Consuminderaars. Het leven gaat over beleven, niet over hebben. Deze mensen willen de wereld mooier maken; ze gaan voor het grotere geheel en niet voor eigenbelang, al betekent dat niet dat ze hun grenzen niet aangeven of niet voor zichzelf opkomen waar nodig. Ze doen werk dat ertoe doet. En zo niet, dan kan dat een reden zijn waardoor ze nu vastlopen.

Rust en vrede

Ze lezen (historische) romans, non-fictie, misschien zelfs poëzie en kranten als NRC, Trouw en De Volkskrant, kijken filmhuisfilms en documentaires. Maar de kans is groot dat ze helemaal geen krant lezen en tv kijken. Mijn klanten willen juist vaak rust en vrede in hun leven en niet het dagelijkse geneuzel dat ‘nieuws’ heet zonder iets nieuws te brengen en wat juist afleidt van wat er werkelijk in de wereld speelt. Sommigen willen eigenhandig de wereldvrede realiseren, wetend dat dat niet haalbaar is en zoekend naar wat ze dan wèl kunnen doen.

Cultuurvreters

Mijn klanten houden van muziek, van klassiek tot (alternatieve) pop, en bezoeken graag concerten, musea en theatervoorstellingen. Ze houden van zowel klassieke als experimentele kunstuitingen. De kans is bijzonder groot dat ze zelf ook actief zijn als amateurkunstenaar en creatieveling. Denk aan (impro)theater, schilderen, tekenen, beeldhouwen, musiceren, fotografie, (kleding) naaien, dansen, haken en haakpatronen ontwerpen. 

Hun vakanties zijn meestal actieve vakanties: wandelen en fietsen in de natuur, cultuur snuiven en vaak ook iets leren. Denk aan een schilder- of muziekweek volgen in het buitenland. Alleen maar in de zon op het strand liggen, vinden ze veel te saai.

Over actie gesproken… Het komt goed uit dat ze daar wel van houden, want ik zet ze aan het werk. We gaan een hoop bespreken, voelen en analyseren, maar ook veel doen. Wat de gewenste verandering in hun leven komt er pas, als we actie ondernemen. Daarom eindig ik de coachingssessies altijd met een ‘boodschappenlijstje’ – zoals ik dat noem; een lijst met actiepunten om het geleerde uit die sessie in praktijk te brengen. Want kennis en inzichten opdoen is leuk, maar als je ze niet toepast, heb je er niks aan.

Laat het balletje rollen

Herken je je in deze omschrijving van mijn klanten en zit je met vergelijkbare vragen, problemen of wensen? Wil jij JOUW leven leiden in plaats van EEN leven en kun je wel wat steun gebruiken om de ballen daarvoor aan het rollen te krijgen? Dan kan een traject ‘Maak je eigen ballenbak’ iets voor jou zijn.

Wil je eerst meer weten over Hieke van Hoogdalem, de ondernemer achter DeVolle200?

Neem dan hier een kijkje. 

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>