Je kent dat wel. Van die dagen waarop je allerlei mooie plannen hebt waar niks van komt. Je wilde werken AAN je bedrijf in plaats van IN je bedrijf. En wat gebeurt er?
Precies. Je rent de hele dag achter de feiten aan, bent dingen aan het regelen die snel-snel-snel moeten gebeuren omdat het anders te laat is, vergeet te eten en te drinken… En aan het einde van de dag denk je: “Ik heb SUPERveel gedaan, maar ik kan écht niet navertellen wát.”
Je neemt je voor om de eerstvolgende werkdag alsnog je plannen van vandaag uit te voeren.
En dan klap je “Morgen weer ’n dag…” zuchtend je laptop dicht en ga je wat anders doen.
Dit is voer voor de faalgarantie.
Succes ermee, de volgende dag! Maar ik kan je verzekeren: zo gaat dit nooit lukken.
Als je niets aanpast in je manier van werken, maar tóch hoopt dat het ’n volgende keer wél lukt om je plannen uit te voeren, moet ik je teleurstellen. Je zou jezelf er ook mee teleurstellen, trouwens.
Jouw plannen gaan natuurlijk alleen lukken, als je:
Dit geldt natuurlijk voor alles wat je in je leven wil veranderen, maar omdat we het hier over werk hebben, houden we het daarbij. En om je dus ook echt specifiek te helpen op het gebied van tijd en tijd maken voor je werk, krijg je een 4e tip: maak onderscheid tussen makerstijd en managerstijd.
Wat dat is, kan ik uitgebreid uit de digidoeken doen, maar je kunt het beter ervaren door de eerste hoofdstukken met oefening te downloaden van het boek Een zaak van fans. Met die oefening ervaar je wat zacht werken is en hoe je tijd maakt. En ja, dat kan echt. Probeer maar eens.
→ Download uitleg en oefening via de pagina ‘Zacht werken’ (meteen onder de video)