Routine is handig. Het scheelt je bergen tijd en energie. Stel je voor dat je moet nadenken bij elke stap die je zet, elke tand die je poetst of elke boterham die je smeert…
Vermoeiend! Je zou na het ontbijt meteen weer je bed in willen duiken.
Zonder routine zou het leven een onneembare horde worden. Onmisbaar dus.
Maar routine kan je ook in de weg zitten. Dat weet ik helaas uit ervaring…
Slimme mensen gaan domme fouten maken als de taak te makkelijk is. Hun hersens raken in de slaapstand, ook al doen ze nog zo hun best en zouden ze de taak met gemak moeten kunnen volbrengen.
Deze mensen gaan pas aan wanneer ze worden uitgedaagd. Dan zijn ze scherp en leveren ze snel, goed en innovatief werk.
Daarom houden de meeste slimmeriken niet van routine.
Maar soms ontkom je er niet aan.
Ik heb er wat op gevonden – om routine èn optimaal resultaat te laten samengaan. En die deel ik graag met je in de vorm van tips. Daarmee zorg jij ervoor dat routine weer positief wordt; een handig systeem waardoor je nauwelijks fouten maakt of dingen vergeet èn snel en efficiënt kunt werken.
Ik zweer bij lijstjes.
Zo heb ik bijvoorbeeld ooit op mijn whiteboard een lijst gemaakt met àlle taken die ik voor mijn klanten moest doen, toen ik nog websites bouwde. Zo voorkwam ik dat ik dingen vergat of in een onhandige volgorde deed.
Ik bedoel niet dat je met tomaten moet gaan werken (daar houd ik zelfs helemaal niet van). Pomodori zijn tijdseenheden van 25 minuten, vernoemd naar de bedenker die een tomaatvormige kookwekker zette om zijn taken te vervullen in afzienbare tijd.
Het komt uit de wereld van timemanagement en heeft tot doel korte klussen af te wisselen met 5 minuten rust/wat anders doen. Bijvoorbeeld thee zetten. Door de afwisseling blijf je scherp.
Zelf werk ik overigens met meer natuurlijke eenheden: als ik een taak af heb, ga ik even kort iets anders doen voordat ik aan de volgende begin. Ik hang daar meestal geen getal aan, zoals de ietwat geforceerde 25 minuten van de pomodori.
Als je taken met tegenzin uitvoert, raffel je ze af en is de kans groot dat je dingen vergeet. Secuur werken doe je met aandacht. Vind je bijvoorbeeld werken met WordPress of MailChimp niet leuk? Of kost het je veel te veel tijd? Huur dan een professional in die gewend is ermee te werken.
Ik deed destijds de hele dag niets anders en had dus heel wat routine opgebouwd. Positieve routine, want ik werkte met checklists, aangezien de meeste klanten dezelfde procedure nodig hadden 😉
Daardoor werkte ik snel en efficiënt.