Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Waarom routine je in de weg kan zitten

Routine is handig. Het scheelt je bergen tijd en energie. Stel je voor dat je moet nadenken bij elke stap die je zet, elke tand die je poetst of elke boterham die je smeert…

Vermoeiend! Je zou na het ontbijt meteen weer je bed in willen duiken.

Zonder routine zou het leven een onneembare horde worden. Onmisbaar dus.

Maar routine kan je ook in de weg zitten. Dat weet ik helaas uit ervaring…

Via mail krijg ik regelmatig leuke reacties van bloglezers. Soms ook in het commentaarveld of in real life. Ik dacht deze week: “Waarom reageert er nou al zo lang niemand onder mijn blogs?”

Blijkt dat ik de reactiemogelijkheid vergeten was in te schakelen. Al sinds een paar maanden.

Dat zit zo: ik schrijf verschillende berichten voor mijn blog en portfolio, en maak vaak nieuwe pagina’s aan. Onder de meeste items wil ik geen reactievelden hebben; die wil ik alleen bij blogs zoals deze. Dus de standaard is: reacties staan uit. Het kost me minder moeite om voor de blogs over websites die optie in te schakelen. Maar dan moet ik dat dus wél doen! :-\

Dat was een leerzame les, die weer tot inspiratie leidde voor dit blog.

Jezelf scherp houden tijdens routineklussen – het kan!

Ik heb er wat op gevonden – om routine én optimaal resultaat te laten samengaan. En die deel ik graag met je in de vorm van tips. Daarmee zorg jij ervoor dat routine weer positief wordt; een handig systeem waardoor je nauwelijks fouten maakt of dingen vergeet én snel en efficiënt kunt werken.

Tip 1. Maak een checklist

Ik ben een lijstjesfetisjist en heb deze week ‘reacties aanzetten bij blogs’ natuurlijk meteen op een checklist gezet.

Daarnaast heb ik op mijn whiteboard een lijst gemaakt met álle taken die ik voor mijn klanten moet doen. Zo voorkom ik dat ik dingen vergeet of in een onhandige volgorde doe.

Als ik bijvoorbeeld vergeet de reacties uit te zetten – want ook klanten willen die graag alleen bij blogs aan – en dan met een slimme, zeer tijdbesparende plugin in een handomdraai een hele waslijst pagina’s aanmaak, schiet die plugin zijn doel voorbij. Want dan moet ik alsnog ál die pagina’s langs om die reacties uit te zetten. (Of ik moet ze weer allemaal verwijderen en opnieuw beginnen, maar meestal kwam ik er pas achter als een pagina al tekst bevatte. Dan moet je ze dus inderdaad allemaal langs…)

Tip 2. Werk met pomodori

Ik bedoel niet dat je met tomaten moet gaan werken (daar houd ik zelfs helemaal niet van). Pomodori zijn tijdseenheden van 25 minuten, vernoemd naar de bedenker die een tomaatvormige kookwekker zette om zijn taken te vervullen in afzienbare tijd.

Het komt uit de wereld van timemanagement en heeft tot doel korte klussen af te wisselen met 5 minuten rust/wat anders doen. Bijvoorbeeld thee zetten. Door de afwisseling blijf je scherp.

Zelf werk ik overigens met meer natuurlijke eenheden: als ik een taak af heb, ga ik even kort iets anders doen voordat ik aan de volgende begin. Ik hang daar meestal geen getal aan, zoals de ietwat geforceerde 25 minuten van de pomodori.

Tip 3. Besteed dingen uit die je niet leuk vindt

Als je taken met tegenzin uitvoert, raffel je ze af en is de kans groot dat je dingen vergeet. Secuur werken doe je met aandacht. Vind je bijvoorbeeld werken met WordPress of MailChimp niet leuk? Of kost het je veel te veel tijd? Huur dan een professional in die gewend is ermee te werken.

Ik doe de hele dag niets anders en heb dus heel wat routine opgebouwd. Positieve routine, want ik werk met checklists 😉

Daardoor werk ik snel en efficiënt, zodat ik in een mum van tijd jouw probleem kan oplossen. Dan kan jij weer verder met jóuw vak.

Meer weten over webwerk uitbesteden? Meld je dan aan voor de webscan.

Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>