“Zelf doen!”
Niet alleen peuters roepen dat regelmatig, ook ondernemers. Al roepen zij het niet hardop door de kamer tegen iedereen die hen wil helpen, toch lijken veel zelfstandige dienstverleners ‘zelf doen’ tot hun motto te hebben verheven.
Natuurlijk wil ik met dit blog ondernemers – slimme mensen met veel levenservaring – niet vergelijken met kleine kinderen die zich nog nauwelijks ontwikkeld hebben. Maar deze ene overeenkomst kon ik niet onbenoemd laten.
Waarom?
Omdat ik je wil helpen. Net zoals jij jouw klanten wil helpen. In het motto ‘zelf doen’ schuilt echter een grote valkuil, waardoor je juist vaak je klanten niet helpt.
Klanten aantrekken als een magneet wordt dan vrijwel onmogelijk.
Ik leg het je uit.
Veel ondernemers die in Nederland zijn opgegroeid, hebben vaak een calvinisme-gen geërfd. Of ze willen of niet, dit zit in je. Ook als je nog nooit in een kerk bent geweest.
Allereerst in de spreekwoordelijke Nederlandse zuinigheid en hard-werkenmentaliteit. Ik zie het bij veel ondernemers in mijn omgeving.
Zoals ik al zei, zijn veel ondernemers heel slim. Ze hebben vaak verschillende talenten, zijn nieuwsgierig en proberen graag dingen uit. Vaak ook hebben ze moeite om dingen uit te besteden, want zelf doen levert sneller een beter resultaat op. Dat weten ze – helaas – uit ervaring.
En daarbij vinden ze hulp inschakelen een teken van zwakte.
Dus wat gebeurt er? Ze doen alles zelf. Van marketing tot hun website bouwen, van acquisitie tot relatiebeheer en financiën. Om maar een paar dingen te noemen.
Dat gaat lang goed, want ze zijn een duizenddingendoekje. Ze kunnen veel en vinden het leuk om op allerlei terreinen kennis en vaardigheden op te doen. “Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd.” Dat is bijvoorbeeld mijn eigen motto. (Naast “Een dag geen banaan, is een dag niet geleefd.” Maar dat geheel terzijde.)
Uitbesteden doen ze niet snel en áls ze het al doen, is het op een gebied waar ze echt de kriebels van krijgen. Ze willen het écht niet zelf doen of kunnen het niet. Maar die conclusie trekken ze vaak pas nadat ze het tóch geprobeerd hebben.
Je hebt het naar je zin, want je hebt veel geleerd over allerlei vakgebieden. En waarschijnlijk intussen ook over jezelf, want je bent jezelf ongetwijfeld een paar keer genadeloos tegengekomen tijdens je altijd-maar-zelf-doen-modus.
Ga maar na:
En dan hebben we het nog niet eens gehad over jouw energieniveau. Om één van mijn eigen expertises – websitebouw – als voorbeeld te nemen: hoe snel raak jij gefrustreerd als je je site aan het (om)bouwen of aanpassen bent en het alsmaar niet lukt?
Die klantmagneet (website) op het plaatje hierboven gaat niet werken, als jij je te veel richt op zaken waar je je niet op zou moeten richten. Je verbrandt geld. Letterlijk. Of je spoelt het spreekwoordelijk door de plee.
Schoenmaker, blijf bij je leest. Het is ouderwets om deze uitdrukking te gebruiken, maar er schuilt natuurlijk wel een kern van waarheid in. Ik zeg niet dat je nooit eens wat anders mag doen (dat lijkt me een dodelijk saai bestaan), maar wel dat je goed moet nadenken voordat je kiest wat je zelf doet en wat je uitbesteedt. En ga ook vaker uitbesteden.
Lees ook mijn blogs Hoe je tijd bespaart en frustratie voorkomt en 5 dingen die je beter kunt uitbesteden in WordPress.
Hiermee zijn jíj én je klanten geholpen.
Ik zie dat veel zelfstandige dienstverleners zichzelf niet serieus nemen. Ze dénken van wel: “Ik heb een website nodig, maar ik heb weinig geld. Dus dan schakel ik mijn buurjongen of een student in. Dan verdient die ook nog een zakcentje.” Dat líjkt een goede en sympathieke manier van omgaan met geld.
Maar…
Om er nog maar een spreekwoord tegenaan te smijten: Goedkoop is duurkoop.
Een website is feitelijk slechts de techniek die jouw expertise moet ondersteunen en uitstralen en daarmee klanten voor jou werft. Laat je niet verleiden tot goedkoop, daarmee trek je klanten aan die ook gaan voor de laagste prijs.
Kies juist wat het beste bij jouw behoeften past. Wat is de beste oplossing voor jouw probleem? Als je het zo bekijkt, is zo’n goedkope of zelfs gratis site van die aardige buurjongen duur:
Je merkt al snel dat die site niet goed is (al ziet hij er mooi uit), want hij werkt en werft niet voor jou. Dan ga je naar een andere bouwer voor een nieuwe site kom je thuis met ‘1 voor de prijs van 2′. Dat is zo’n beetje de slechtste deal die je kunt verzinnen.
Neem je bedrijf serieus, dan nemen collega-ondernemers en potentiële klanten je ook serieus.
Iemand die alleen maar doet wat jij zegt? Die slaafs je aanwijzingen opvolgt en wensen uitvoert, zonder mee te denken en ideeën aan te dragen om het resultaat een paar niveaus hoger te krijgen?
Of kies je een websitebouwer die je écht kan helpen, way beyond de techniek van de website?
Het proces eromheen is minstens zo belangrijk. Jij als slimme ondernemer hebt iemand nodig die écht meedenkt en suggesties doet, die je écht helpt. Iemand met wie je op niveau kunt sparren, die snel doorheeft hoe jouw bedrijf en branche werken en je vervolgens uitdaagt het lekker anders te doen.
Zo’n websitebouwer-plus weet meer van online marketing en websitemogelijkheden dan jij, dus laat je helpen. Hoe goed je ook hebt nagedacht over wat je nodig hebt, sta open voor suggesties van de expert. Voor tegengas en kritische vragen die je een aantal stappen verder helpen.
Wring jezelf als duizenddingendoekje uit en richt je op 2 tot max. 3 expertises.
Want daar worden…
… jij én je klanten én je bedrijf beter van. Inderdaad.
en schakel een expert in. Ik ben zo’n websitebouwer-plus en help je graag bij je online marketing zoals websitebouw en copywriting, zodat je bedrijf op dat vlak kan groeien van peuter naar slimme volwassene 😉
Gun jij jezelf dat ook? Meld je aan voor het gratis gesprek.