Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Laat geen geld liggen met deze tip!

Werk jij in een bedrijf voor een baas? Ik bedoel: als niet-zzp? Grote kans dat je geld laat liggen. Geef nog snel geld uit, vóór het einde van het jaar, en zorg dat jij er beter van wordt.

En nee, ik moedig je níet aan om te graaien. Daar houd ik niet van.

Het gave is: jij, je collega's én je baas worden er beter van. Win-win-win dus!

More...

TRANSCRIPTIE

Nog snel even geld uitgeven, omdat je anders volgend jaar geen budget krijgt… Een beetje een jammer systeem, als je het mij vraagt. Je kunt het proberen te veranderen natuurlijk, wat ongetwijfeld veel tijd kost. En intussen kan je er je voordeel mee doen. In deze video vertel ik je hoe.

Ik ben Hieke van Hoogdalem en ik help je met onder andere zachtwerkencoaching, ondernemerscoaching, marketing, copywriting en ideeontwikkeling. Ik doe eigenlijk alles wat ik kan om je te helpen het beste uit jou en je leven te halen.

Bedrijven werken vaak met geldpotjes of met gelabeld geld. Oftewel: geld heeft een bepaalde bestemming. En vaak is dat ook nog eens een bedrag per jaar dat steeds opnieuw wordt bepaald op basis van de uitgaven van vorig jaar. Dit potje bijvoorbeeld is alleen bestemd voor marketing en dit potje hier alleen voor kantoorspullen.

Er wordt dus een budget vastgesteld voor het komende jaar, uitgaand van wat er uit dat potje is besteed. Stel dat jij met je afdeling flink aan het sparen bent voor een bepaald uitgavedoel of dat je gewoon niet onnodig geld wil uitgeven, dan zie je dat terug in het volgende jaar: je krijgt minder te besteden. Logisch? Ja en nee.

Ergens is het logisch – bedrijven moeten zich érgens op baseren voor de budgettering. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook een vorm van slecht gedrag belonen: wie meer uitgeeft, krijgt meer. En wie zuinig is en spaart, en daarmee op de lange termijn het bedrijf helpt, wordt gekort.

Dat is vaak het systeem en dat is moeilijk te veranderen. Wil je dat proberen? Doe je best, mijn fiat heb je en ik zal voor je duimen. Die verandering is er alleen niet zomaar; die duurt een tijd, áls jouw bedrijf al wil meewerken.

Wat je intussen kunt doen, is het beste ervan maken. En dat is: je voordeel ermee doen. Zit er nu nog geld in jouw scholingspotje? Of is er bij HR of P&O nog geld voor trainingen over werk-privébalans, mindfullness of antistress? Of ziekteverzuim tegengaan? Dan heb ik een tip voor je: investeer dat in zacht werken.

Daarmee geef je nu eenmalig geld uit – je doet dus maar 1x mee aan het systeem waar je waarschijnlijk niet achter staat - waar je de rest van je leven veel aan gaat hebben. Sterker nog: hoe meer de tijd vordert, hoe meer je eraan hebt. De kennis en vaardigheden vervagen niet, maar worden steeds verfijnder.

Oh én je helpt je baas, collega’s en het hele bedrijf hier ook mee, want door zacht werken voel jij je beter en is de kans op ziekteverzuim stukken kleiner.

Wat heb je er dan aan?

In het kort: zacht werken is het fijn slijpen van je leven, zodat het bij je past. Luisteren naar jezelf en wat je nodig hebt. Het is… niet meer uitgeput op de bank neerzijgen na ’n dag werk en hopen dat je de rest van de week overleeft, maar juist tijd én energie overhouden na je werk en veel beter in staat zijn om actief je leven in te vullen en richting te geven. Versus passief meegaan met wat je overkomt. Van consumeren naar creëren.

                Om dat te bereiken, krijg je verschillende gereedschappen aangereikt en uiteindelijk, wanneer je ze allemaal hebt leren gebruiken en jezelf flink onder de loep hebt genomen, kies je welke gereedschappen je wil gebruiken en hoe. Het is geen strikte methode, ook hier geldt: gebruik wat bij je past op dat moment.

                Dit is niet een trucje dat je even leert; het is de basis van je verdere leven, dat je steeds fijner gaat slijpen. Je zult merken dat dat zó leuk is, dat je niet anders meer kán en steeds een stapje verder wil komen.

Wil je hier meer over weten en samen bespreken of dit iets voor je is? Stuur me ’n mailtje naar [email protected], dan plannen we ’n gesprek in.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>