"Elk voordeel heb z'n nadeel." Je kent 'm wel - de beroemdste uitspraak van dé…
Je fans bewust maken van kennis die ze nog niet hebben, maar wél nodig hebben. Dat is kennisgaten graven. Het doel is natuurlijk dat ze je gaan inhuren om dat kennisgat te dichten.
Het is dus slim om je bij alles wat je als dienstverlener doet, af te vragen of een kennisgat graven je kan helpen.
Zoals wanneer je:
Door aan te geven dat het belangrijk is om van onderwerp X te weten, zodat je fan Y bereikt, vergroot je je expertstatus. Fijn, want dat helpt je om klanten te werven.
Maar kennisgaten graven is NIET overal een goed idee. Soms moet je gewoon meteen glashelder de boodschap duidelijk meegeven.
Als je mensen wil verleiden om meer van je te leren. Dat kan bijvoorbeeld op de volgende plekken zijn:
Of bijvoorbeeld in je blogs. Je beschrijft daar resultaten en geeft tips om die resultaten te bereiken, maar je zegt niet hóe je lezers dit het beste kunnen aanpakken en welke stappen ze precies moeten zetten. Daarmee graaf je een kennisgat.
Je lezer wil weten hoe het zit – het menselijk brein kan niet goed tegen kennisgaten en wil antwoorden hebben. Dat helpt jou én je lezers, want uiteindelijk gaan je ze dan inhuren om hen te begeleiden.
Op sommige momenten zijn kennisgaten juist níet handig. Op je website kunnen mensen lange teksten lezen omdat ze geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp, maar voordat ze daar komen, scannen ze eerst of die pagina wel biedt wat ze zoeken.
Scannede lezers moet je niet wegjagen door hun schaarse tijd te vullen met raadsels. Help ze liever door überduidelijk te zijn. Dat doe je in je menustructuur, maar ook met bijv. je tagline.
Taglines zijn iets anders dan motto’s of slogans. Een tagline is een korte, objectieve omschrijving van wat je biedt, meestal bij je logo. Een motto of slogan is een lekker bekkende reclamezin.
In zo’n tagline kun je dus beter géén kennisgaten graven. Beter kun je daar superduidelijk zijn.