Nina heeft haar beste vrienden uitgenodigd voor haar verjaardag. Ze zitten in kleine groepjes geanimeerd…
Vorige week woensdagavond vroeg klarinettist Marc Bongers me een persbericht te schrijven. Hij wilde media-aandacht voor het festival waarbij hij zou spelen. We moesten supersnel zijn, want zaterdag begon het al.
Ik stuurde hem het persbericht en een lijst van lokale en regionale media en contactadressen. Want landelijke media zouden er geen aandacht aan besteden, is mijn ervaring.
Na verzending had één van de media al binnen 3 minuten gereageerd! Dat is een record. Lokale media reageren lang niet op elk persbericht, en al helemaal niet zo snel.
Wil je weten hoe jij ook opvalt? Bij media of bij je potentiële klanten?
Hierbij een aantal tips over hoe jij ook zichtbaar wordt, net als Marc.
Organiseer je een evenement? Zet er dan de datum, begin- en eindtijd bij en of mensen zich kunnen aanmelden en waar. En een manier waarop de lezer meer informatie te verkrijgen, zoals een website, mailadres of telefoonnummer.
Zorg dat redacteuren je niet hoeven na te bellen om dit aan je te vragen. Het klinkt logisch, maar hoe vaak ik al incomplete ofwel onbruikbare ‘persberichten’ voorbij heb zien komen…
In een overvolle mailbox is de keuze dan snel gemaakt.
En dan natuurlijk rechtenvrij en in hoge resolutie, zodat ook printmedia het kunnen afdrukken.
Ook dit willen redacteuren liever niet hoeven opvragen, want dat duurt vaak te lang. Dan halen ze hun deadlines niet.
Redacteuren van kranten, tv- en radiostations hebben weinig tijd. Redacties hebben te weinig handen en te veel deadlines. Zorg dus dat jij opvalt, zodat jouw bericht wél aandacht krijgt. Dat doe je door zo veel mogelijk drempels weg te nemen.
Een goed persbericht schrijven kan niet iedereen, ook lang niet elke goede redacteur of copywriter. Wil jij een kans maken bij krant, tv of radio? Of bij nieuwssites? Neem dan een redacteur die van de hoed en de rand weet.
Natuurlijk moet de tekst in smetteloos Nederlands zijn opgesteld, maar bij een persbericht komt nog heel wat meer kijken. Kies dus bij voorkeur iemand die zelf redacteur was bij de media.
Ik werkte onder meer als hoofdredacteur van een lokale krant, was webbeheerder bij een magazine en deed ervaring op bij de radio. Voor al deze opdrachtgevers maakte ik nieuws- en persberichten en/of selecteerde ik persberichten om (te bewerken en) te plaatsen. Ik weet dus hoe selectie plaatsvindt en hoe jij ervoor zorgt dat je wél kans maakt. En of je je item het beste naar (een combinatie van) lokale, regionale of landelijke media kan sturen.
Garanties over reacties binnen 3 minuten kan ik je niet geven, maar wel dat je persbericht aandacht trekt van kritische redacteuren met nauwelijks tijd.
Wil jij ook opvallen? Bij de media? Of wil je teksten die webbezoekers omzetten in klanten, omdat die teksten opvallend goed zijn?
Dan help ik je natuurlijk graag. Kijk eens bij ‘Webteksten’ of neem vrijblijvend contact op!