Deze week wil ik het met je hebben over waarom lange teksten op je website…
Afgelopen week vroeg Rita me wat het nut is van chunks op je website. Rita maakt opgewekte, originele en heel inspirerende kunst, en heeft de eerste en enige iPad-kunstacademie van Nederland opgericht. Ze is heel actief bezig met marketing en probeert graag dingen uit op haar website, zoals werken met chunks.
Dat was een tip die ik haar, als trouwe klant, gaf naar aanleiding van een cursus die ik volgde bij Aartjan van Erkel, een internetcopywriter die alles weet van de online verleidingskunst.
Nu is haar vraag dus: “Wat zijn chunks precies en waarom moet ik die gebruiken?”
Chunks zijn – letterlijk vertaald – brokjes. Het zijn brokjes informatie over alles wat je biedt. Door brokjes op je homepage te zetten, maak je een visueel aantrekkelijke samenvatting van je website, zodat de bezoeker snel ziet wat jij biedt en of dat is wat hij of zij zoekt. En bij iedere chunk zet je natuurlijk een link naar meer informatie.
Kijk maar eens naar de homepage: daar zie je blokjes staan die de chunks vormen, soms meerdere en soms 1 per regel. Rita van de iPad-kunstacademie heeft chunks in de vorm van gekleurde stroken met steeds een ander onderwerp. Dus eigenlijk ook per regel.
Chunks op je website – of beter gezegd: op je homepage – dienen dus een belangrijk doel, namelijk vreemden kennis laten maken met jou. Binnen enkele seconden wil de bezoeker weten:
Krijgt hij hier niet gauw duidelijkheid over, dan is ‘ie weg en komt ‘ie waarschijnlijk nooit meer terug.
Dat is niet zo’n goed idee. Je website bestaat uit verschillende soorten pagina’s, die ieder een eigen doel hebben. Denk behalve aan de homepage ook aan:
Bij al deze doelen past een specifieke tekst over één onderwerp. Je kan en moet daar flink de diepte in gaan. Op je homepage nog niet, want daar kent men je nog niet en wil je bezoeker eerst scannend kunnen verkennen wat je doet. Dat is dus heel anders – vandaar die chunks op alleen die plek.
Dat hangt van je bedrijf af, maar wat je so wie so kan doen:
Ben je nieuwsgierig naar wat het beste op jouw homepage werkt? Meld je dan aan voor een webscan! Ik help je graag om de ideale chunks voor jouw website te realiseren.