Cookies & privacy
Deze website gebruikt cookies, omdat sommige functies anders niet werken. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Lees hier de Privacy Policy voor meer informatie.
Ik snap het

Een goede Over mij-pagina gaat niet over jou

een goede Over mij-pagina gaat niet over jouWist je dat één van de meestgelezen pagina’s op je website de Over mij-pagina is? En wist je dat het funest is als die pagina daadwerkelijk over jou gaat?

Stel… je zoekt een dienstverlener die jouw probleem kan oplossen. Je vindt het aanbod goed, alles spreekt je wel aan. Je checkt nog de Over mij-pagina om te kijken of die persoon ook wel echt past bij wat jij nodig hebt. En wat tref je aan?

Een curriculum vitae!

Huh? Je zit toch niet op een vacaturebank?

Als ik het zo opschrijf, klinkt het heel raar en denk jij misschien wel: “Duh, wat dom!” Maar toch is dit precies wat veel ondernemers op hun Over mij-pagina zetten: hun cv of een kopie van hun LinkedIn-profiel.

En dát staat nou juist niet professioneel.

Want voor de dienst die jij op jouw website promoot, heb je ten eerste niet alles nodig wat in een cv staat. Ten tweede ben je ondernemer, geen werknemer op zoek naar een baan. En ten derde: jouw cv boeit jouw potentiële klant helemaal niet.

Sorry, dat klinkt nogal onaardig, maar zo is het helaas wel.

Hij zoekt bevestiging – wil zeker weten dat jij zijn probleem oplost. Maar dat je bij Piet of Klaas in dienst was en wat je daar dan precies deed, vindt hij totaal niet interessant. Maar wat zet je dan wél op je Over mij-pagina?

Hier wat tips!

Tip 1. De Over mij-pagina gaat niet over jou

… maar over…? Je klant. Of beter: het probleem van je klant. En natuurlijk vertel je dat jij dé persoon bent om dat op te lossen. Liefst door te vertellen hoe jij die oplossing zelf ontdekte en hoe fantastisch het resultaat was. En dat je daar nu jouw fanclub mee wil helpen.

Dus: cut the crap, cut to the chase en schrijf alleen op wat hierbij relevant is. Maar laat je lezer wél persoonlijk kennis met je maken; vertel wel íets over jezelf. Onthoud alleen wel dat wat je zegt, relevant moet zijn voor je klant en diens probleem. En die hoeft niet te weten dat jij 2 honden, 3 cavia’s en een zoontje hebt en dat je elk jaar naar de Canarische Eilanden op vakantie gaat. Dat dan weer niet. Dat staat juist heel knullig.

(Ik weet het… die balans vinden is lastig en echt een vak apart.)

Tip 2. Een beetje werkervaring mag er best in

Het is dus géén cv, maar een persoonlijk verhaal. JOUW verhaal. Daar mag natuurlijk best loopbaaninformatie in staan, mits relevant voor jouw klant, diens probleem en de oplossing daarvan.

Als je bij een groot merk hebt gewerkt en als dat relevant is, vermeld dat er dan zéker bij. Maar niet zomaar: vertel wat je er geleerd hebt. (Zie ook tip 3.)

Praat daarbij over het resultaat voor je potentiële klant en niet over procesdingen. Want ook dat boeit je lezer niet. Houd voor ogen dat je lezer denkt: What’s in it for me? Ofwel: wat heb ik hieraan?

Tip 3. Claim autoriteit

Juist door over jouw persoonlijke ontdekkingstocht in het werkende leven te vertellen (want daar komen verreweg de meeste Over mij-pagina’s van zelfstandige dienstverleners nu eenmaal op neer), claim je autoriteit.

Ik hoor je denken: “Ja, maar als ik geen opleiding heb gedaan om dit te bereiken, hoe geloofwaardig ben ik dan? Moet ik dan niet al mijn in de buurt komende diploma’s noemen?”

Begrijpelijke vraag. Het antwoord is simpel: een goede ervaringsdeskundige is meestal veel overtuigender dan iemand met tig diploma’s. Goed nieuws hè? En er is nog meer goed nieuws: de diplomahype is al een tijdje geleden overgewaaid. Tenminste… in ondernemersland. Hoe het bij werkgevers zit, weet ik niet. Maar daar hebben wij als zelfstandige dienstverleners niets mee te maken.

En áls je dan iets noemt, noem dan relevante diploma’s. Dus niet álles, maar bijv. alleen iets met autoriteit in jouw vakgebied. Je kunt best een Harvard-diploma hebben, maar als dat niet relevant is voor je dienstverlening… skippen. (Zie ook tip 2.)

Dus… autoriteit claimen. Dat gaat nog veel verder dan dit, en daar schrijf ik dan ook mijn volgende blog over, want dat is echt een verhaal apart. Met weer een heleboel tips waar jij meteen mee aan de slag kunt; want ik weet zeker: met minstens 1 en waarschijnlijk meerdere van die tips kan jij zéker autoriteit claimen. Wedden? Er zijn gewoon meer mogelijkheden dan jij als bescheiden ondernemer denkt.

Stay tuned! Over 2 weken lees je er meer over.

Conclusie + bonustip

Met die Over mij-pagina laat je dus zien:

  1. dat jij dé geschikte persoon bent om probleem X voor klant Y op te lossen
  2. wat voor persoonlijkheid jij hebt, want jouw webteksten zijn, als het goed is, op een superpersoonlijke manier geschreven en bovendien geef je hier wel íets over jezelf prijs, dus het is uiteindelijk wel degelijk een kennismaking met jou. Maar anders dan je zou verwachten; op een subtieler niveau
  3. welke mensen bij jou passen. Hoe persoonlijker je schrijft, des te beter je fanfilter

 

En als je die boodschap eenmaal helder hebt, kan je ‘m eindeloos hergebruiken, bijvoorbeeld:

  • in ingekorte vorm in je weggever
  • op je verkooppagina’s, aangepast per dienst

Veel schrijfplezier!

Hulp nodig bij een goede Over mij-pagina?

Zie je het nut inmiddels wel in van een Over mij-pagina, maar vind je het moeilijk om te verwoorden wat jou onderscheidt, wat jouw persoonlijke verhaal is of vind je het moeilijk om te beoordelen wat je wél moet opschrijven en wat juist niet?

Neem dan contact op. Ik ben juist goed in kaf van het koren scheiden en scherp en persoonlijk onder woorden brengen wat jou uniek maakt.


Let op!

Als je je apparaat in landscape-modus houdt (horizontaal), zie je meer!
Ik snap het
>