SEO, ofwel Search Engine Optimization om je site vindbaar maken in Google: iedereen heeft het…
In januari blogde ik al over hoe je hoog scoort in Google. In dit blog geef ik je 5 extra tips.
Zoals ik al schreef, is content (vooral tekst) het belangrijkst voor Google. Zoekmachines zoeken alleen op tekst, de rest kunnen ze niet lezen. En hoe vaker je site-inhoud wijzigt, hoe vaker de zoekmachines hun robotjes langs sturen. Plaats daarom regelmatig iets nieuws – een nieuwsbericht or blogartikel bijvoorbeeld.
Een extra voordeel is dat je weer meer tekst hebt waarop je gevonden kan worden en – als het om vakinhoudelijke blogs gaat – waaruit blijkt dat jij expert bent op je vakgebied.
De content moet wel relevant zijn voor je doelgroep en passen bij je aanbod, anders zijn de bezoekers zo weer weg. Dan heb je misschien wel hoge bezoekersaantallen, maar als ze maar een paar seconden blijven, heb je er niets aan. Je wil liever 20 bezoekers waarvan er 17 iets van je kopen, dan 100 waarvan er maar een paar overgaan tot aankoop.
Het doel van je site is immers (meestal) niet een recordaantal bezoekers binnenhalen, maar zo veel mogelijk conversie genereren. Mensen ‘moeten’ iets van je kopen, zich aanmelden voor de nieuwsbrief, zich opgeven voor vrijwilligerswerk etc.
Kwantiteit versus kwaliteit.
Maak unieke content. Google straft je als je teksten van andere sites kopieert.
Met de volgende trucs word je gestraft – je site krijgt een lagere ranking:
Zorg er verder voor dat je website snel laadt. Google én je bezoekers houden niet van trage sites. TIP: gebruik kleine afbeeldingen (hooguit ca. 150 KB in lage resolutie) en gebruik een cacheplugin.
Ik noemde het al: verzamel links. Zo scoor je beter in Google Pagerank. Hoe meer bonafide en relevante sites over hetzelfde onderwerp naar jou verwijzen, hoe interessanter/belangrijker je bent voor Google.
Google bewaakt z’n algoritmen alsof het staatsgeheimen zijn. Toch is Google niet één groot mysterie – het bedrijf helpt webmasters zelfs met speciale tools om beter te scoren in de zoekmachine.
Je moet hiervoor natuurlijk wel een Google-account hebben, maar dan heb je wel gratis gereedschap in handen om naar je site te kijken door een Google-bril. (Nee, niet Google Glass.)
Met deze webmaster tools kan je onder meer:
En nog veel meer, maar het voert te ver om dat hier allemaal te bespreken.
» Meer over Googles Webmaster Tools
Google wil natuurlijk alle macht naar zich toe trekken om de grootste zoekmachine te blijven. Dat doet de gigant o.a. met Google+. Wat moet je daarmee?
Shame on me: ik gebruik zelf Google+ nog niet. Dat ga ik binnenkort dus gauw doen!
Dit is een ‘schone’ code (zonder overbodige ruis) die ook nog eens geoptimaliseerd is voor Google. Goede basistechniek voor een site die voldoet aan de webstandaarden is belangrijk voor je score in de zoekmachines. Gebruik je WordPress, dan ben je al een heel eind op de goede weg.
Hulp nodig om een WordPress-site te maken? Of je site te optimaliseren?
» Vraag dan de gratis webscan aan – je krijgt altijd enkele gouden tips.